vrijdag 22 april

Noordelijke Kijk op Reclame

BCDD onderzoek reclame Verhoef en CoDat was het thema van het onderzoek dat Verhoef & Co heeft gedaan.

Zijn Drentse ondernemers actief op social media? Iinvesteren ze in adverteren of is mond-tot-mond reclame de manier? Ruim 100 bezoekers en standhouders van de Bedrijven Contact Dagen Drenthe gaven op 12 en 13 april 2011 hun mening over reclame aan de hand van vijf thema’s. Hieronder vindt u de resultaten:

1. E-mail is dood, social media leeft!

35% eens
65% oneens
Het merendeel van de Drentse ondernemers zegt dat beide media complementair zijn aan elkaar.

Opvallende quotes:
"E-mail is nog steeds de nummer een in zakelijke communicatie."
"E-mail blijft persoonlijker."

2. Hoge Google-ranking kost klauwen met geld!

34% eens
66% oneens
De meeste mensen zien in dat dit zeker niet zo hoeft te zijn. Veel is afhankelijk van de concurrentie. Ook zeggen de respondenten dat een hoge ranking juist veel kan opleveren. Dan is het de investering meer dan waard.

Opvallende quotes:
"Het kost eerder tijd."
"Nee, want het levert juist veel op."

3. Ik haal het maximale uit mijn reclamebudget.

37% eens
63% oneens
De meerderheid van de respondenten geeft aan niet tevreden te zijn met de huidige 'reclameprestaties'.

Opvallende quotes:
"Ik weet het niet, omdat we onze reclamedoelen niet helder hebben geformuleerd."
"Je moet altijd ambitie hebben om meer omzet te genereren."

4. Ik maak reclame omdat ...

9% A. je anders snel vergeten wordt.
43% B. om ons merk bekender te maken.
35% C. ik meer wil verkopen.
15% D. anders, namelijk....

Antwoord B & C kregen de meeste stemmen. Voor de Drentse ondernemer is de merkbekendheid de voornaamste reden om reclame te maken. Uiteindelijk gaat elke ondernemer natuurlijk voor meer verkopen. Maar dat is het eindresultaat van een goede mix van marketing- en communicatieactiviteiten.

Opvallende quotes:
"Uiteindelijk draait het om sales."
"Omdat we zichtbaar willen zijn!"

5. Mijn favoriete manier van reclame maken is:

16% A. adverteren
0% B. online en social media
11% C. DM
44% D. netwerken
6% E. anders, namelijk....

De favoriete manier van reclame maken van de Drentse ondernemer is netwerken. Opvallend is dat geen van alle ondervraagden de voorkeur gaf aan online en social media.

Opvallende quotes:
"Persoonlijke communicatie werkt het beste."
"Netwerken, maar dan ook m.b.v. social media."

Wilt u meer weten over de onderzoeksresultaten van de Noordelijke Kijk op Reclame? Neem gerust contact met Verhoef & Co op.