maandag 23 mei

Educatieve game bereidt basisscholieren voor op toekomst

Stichting Platforms VMBO [SPV] heeft de ambitie om een digitaal communicatiemiddel te ontwikkelen, dat de kennis van basisscholieren over het voortgezet onderwijs en specifiek vmbo vergroot. Het middel moet de doelgroep helpen een bewuste en goede keuze te maken en hen voorbereiden op het schoolkeuze proces. SPV vroeg Verhoef & Co dit te realiseren.

Aanleiding is de uitkomst van een onderzoek naar de beeldvorming over vmbo bij ouders van kinderen die in groep 7/8 van het primair onderwijs zitten. Een belangrijke aanbeveling uit het onderzoek is het advies een digitaal communicatiemiddel te ontwikkelen dat doelgroepen bij de hand neemt door het Nederlandse onderwijssysteem voor niveaukeuze en helpt bij schoolkeuzes. Er is behoefte aan een objectieve methodiek die aansluit bij de belevingswerelden van ouders en kinderen. Ook is er behoefte aan begrijpelijke, toegankelijke en doelgroepspecifieke informatie over het vmbo, gericht op vmbo kinderen en vmbo ouders.

Spelenderwijs leren
Nog te vaak wordt er gebruikt gemaakt van 'oude' media in plaats van de mogelijkheden van online media te benutten. Ook wordt er onvoldoende rekening gehouden met het opleidingsniveau van de doelgroep en de wijze waarop de doelgroep informatie verwerkt. Door het spelen van de game doen leerlingen spelenderwijs veel kennis op over het voortgezet onderwijs en kunnen ze zich beter oriënteren op hun toekomst. Ze worden aangesproken in hun eigen taal en krijgen een persoonlijk en 'op maat gesneden advies.' In de vorm van minigames worden onder meer kennis en vaardigheden getest en leren leerlingen gaandeweg het spel hun eigen talenten te ontdekken. De game start met het inzichtelijk maken van het hele onderwijssysteem, maar daarna focust en verdiept het zich op het vmbo.

Tipje van de sluier
De game speelt zich af in een voor leerlingen aantrekkelijke virtuele wereld. De speler kan zelf zijn of haar karakter samenstellen en zelfstandig bewegen door deze wereld. Verhoef & Co bedacht een verhaallijn waarin de speler talentenpunten kan verdienen door opdrachten te vervullen. Het door jongeren populaire concept van talentenshows is gebruikt als metafoor voor deze game. Heeft de speler voldoende punten, zijn talenten ontdekt en ten tonele gebracht, dan wint hij een filmpje waarin een persoonlijk advies verwoord is. Het filmpje kan op social media worden geplaatst zodat er een viraal effect ontstaat. De game kan zowel in het klaslokaal als thuis worden gespeeld.